Khamis, 18 April 2013

Review Berani Berniaga 2013

hari tu, aku berjaya heret boifren and abang aku ke Berani Berani Seminar by Dr.Azizan Osman. I kan manja, haruslah angkut bodyguard teman.haha. Lagipun, abang aku tu memang minat berniaga daripada sekolah lagi.

Ingat lagi masa sekolah rendah dulu, abang aku suruh mak aku buat nasi lemak, dia nak jual kat sekolah. siap cikgu-cikgu beli lagi taw kat abang aku. masa tu baru darjah 4 kot.haha. asal balik rumah je, licin nasi lemak takde yang tak habis. aku pernah bawak sekali. masa darjah 3 kot. tapi aku ni dasar tak reti berniaga, pemalu plak tu, malas nak promote plak tu. lepastu, aku tak jual pon. aku simpan je dalam beg sekolah.hahha..balik rumah aku ngadap la nasi lemak tu.haha.

tapi adik aku yang bongsu ni ada la ciri-ciri minat berniaga ni. hari tu aku saja la buat apam polkadot untuk makan-makan.kebetulan adik mak aku nak datang rumah. so saja la nak makan-makan sebab dah pandai buat.haha. resipi pon mak aku yang google.cayalah mak.haha. sekali, adik aku bawak gi sekolah esoknya yang belen-belen makan semalam. licin pulak tu die jual. dapatla rm4 kot aku rasa. Esoknya die suruh aku buat lagi. habislah rm10, besoknya lagi rm9. pergh terer jugak adik aku ni. untuk anak yatim, die bagi free. perghh murni sungguh hati adik aku ni. sebijik macam kakak die.opss.

tapi sekarang aku macam rasa nak berbisnes je. sebab malas nak bangun pagi-pagi gi kerja. haha. lagipon aku ni student lagi, ade byk free time. lagipun aku dah pernah kerja before ni. and aku rasa fedap ngan perangai manager yang belagak macam bos. perghhhhhh memang berbulu aje aku.

Tapi aku memang syorkan pergi la kalau ada bengkel-bengkel macam ni. sebab it is free.haha. ala korang pon sama je, suka bende free kan.haha. walaupun ilmu die tak bagi 100% (sebab ko kena pergi advance klas kalau nak ilmu lebih lanjut.alah besela die pon nak berniaga gak), tapi memang eye opening lah.

aitu kat SACC shah alam, memang penuh ngan lautan manusia cewah, sampai kitorang yang lambat redha jela bersila kat lantai. nak parking pon dekat 1kilometer jgk. mengah la sape yang pakai heels tu. aku la tu.haha.

at the end of the session, ade la perkongsian cerita ngn orang yang pernah attend klas ni, and sekarang dah berjaya. dulu habuk pon tarak, sekarang siap pakai pekerja lagi. dulu takde kerja, skrg takde masa sbb bsnes maju. ha cenggituuuu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan