Jumaat, 24 September 2010

Tanda-tanda penuaan bukan saja di muka.

Aku rasa, aku sudah cukup tua untuk :


1. MeNuLis SePerTi iNi.

each time aku nampak di Facebook, dapat msg ke, emel ke, blog org ke, aku selalu rasa yang orang tu bertuah sangat sebab dikurniakan masa yang begitu banyak. Dah la update status kat fb selalu, rajin pulak nak taip besar kecik, besar kecik fonts tu. Kalau aku, maaflah. Kalau banyak sangat masa pun, baik aku tidur ke.



2. Aku makan naci jew. Kaw makan apew.

Ok, yang ni aku menyampah jugak tahap gaban. Mana tidaknya, umur dah 24 tahun, cakap nak pura-pura pelat. Mana la aku tak menyampah. Lain lah kalau lidah kau memang ternyata pendek. Yang peliknya, sindrom pelat kau ni bile taip msg je. Bile cakap, bukan main lancar lagi. Siap ada loghat noghori lagi.



3. Volume tv tahap maksima.

Mungkin aku dah tua atau kau yang tua. Sakit jugalah telinga kalau dengar tv terpasang dengan volume yg stok nak kasi speaker pecah. Mungkin aku dah tua, dah tak dapat nak toleransi dengan benda-benda macam ni. Dan mungkin jugak kau dah tua, dan pendengaran pun dah kurang baik. Aku mudah je. Kalau adik-adik atau cousin yang lebih muda, aku bagi dua options je. Tutup atu perlahankan.



4. Hidup dalam keadaan lintang pukang.

aku akan sesak nafas kalau tengok bilik bersepah, rumah bersepah, dapur berkecah. Semak mata memandang. Dan aku akan volunteer untuk kemas. Dan walaupun dah enam kali sapu ruang tamu bila sepupu-sepupu yang kau-malas-nak-marah-bila-bawak-makanan-dan-makan-tumpah-tumpah-di depan-tv sebab kau taknak emak bapak diorang terasa, padahal memang diorang langsung tak pernah larang anak-anak yang degil dan buruk lantak.



5. Untuk takut dengan seterika.

Dulu masa aku kecik-kecik, walaupun seterika tu dah dekat 24jam tak digunakan, tapi aku tetap takut nak sentuh. Nak kata fobia, aku memang tak pernah terkena seterika panas. Berhati-hati mungkin. Tapi sekarang aku sudah berani weyh. Walaupun aku kena tekap di atas iron board dulu, dan aku akan sentuh iron board then baru sentuh seterika.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan