Ahad, 12 September 2010

kaku

bismillahirrahmanirrahim..
lama juga aku kira aku tak lukis jiwa aku kat sini. naluri blogging pun makin tumpul. dengan sibuknya raya. dengan sibuknya cuci pinggan mangkuk, dengan sibuk mengelap air tumpah, semua menjadikan aku hiper sibuk. itu belum lagi nak dikira menyapu habuk kuih raya yang bersepah di lantai. sungguh, aku lemas dengan suasana ni. mungkin sebab tulah, Islam dah cakap awal-awal, antara syarat mengunjung ialah tidak lebih daripada 3 hari, khuatir membebankan tuan rumah.pada aku, memang sangat relevan, memang! lagi-lagi pada mereka-mereka yang aku rimas.

hari raya takkan bermakna selagi kau kedekut, selagi kau jamu keluarga kaum dengan tidak sepatutnya, selagi kau tamak harta, selagi kau buruk lantak. mintak maaf sekalipun, kalau kau ulang lagi, aku tetap menyampah dengan kau, aku tetap layan kau macam kau-tidak-layak-dapat-layanan-bagus-daripada-aku.

aku bukan jenis tak mengenang budi. aku tak berniat nak bongkak. kalau aku pergi  rumah kau, kalau layan dengan bagus, kau datang rumah aku, apa yang ada semuanya aku keluarkan, makan! tapi bila aku datang rumah kau, roti saja kau  jamu untuk sarapan, dan makan malam aku yang kena belanja kau makan sebab kau tak reti-reti nak masak untuk tetamu yang layak bermusafir, aku menyumpah. aku curi-curi intai peti kau. aku kan keji. aku nak tengok miskin sgt ke kau. sampai roti saja yang mampu untuk adik-beradik yang datang daripada jauh.. aku berazam, aku akan kau datang rumah aku, aku jamu biskut kering saja cicah air kopi.. sebab aku kan keji.. demi Allah, aku tak pernah makan telur rebus seperti di rumah kau. bayangkan, sebiji telur rebus, dipotong halus, 15potong aku rasa. memang cantik. tapi tak termakan pulak aku. padahal, dalam  peti ais kau, segala jenis makanan ada, laut dan darat. karipap segera yang lagi layak dijamu untuk darah daging, berbanding roti kosong.

kalau kau datang rumah aku, memang aku akan buat. tapi ini rumah mak ayah aku. tunggulah aku ada rumah nanti, mesti kau menyesal dengan ikan 4 ekor masak sambal yang dikongsi dua keluarga dulu.

aku akan kurang menyampah dengan kau kalau kau reti beradap. kau datang rumah orang, pandai pulak nak order macam-macam. babi-q lah.  sup tulang lah. itu ini. nasib baik mak ayah aku ajar aku cukup-cukup dulu. kalau tidak, kau makan lah kata-kata pedas aku. kau hadam lah sendiri.  dan tolong lah ajar anak-anak kau supaya tidak buruk lantak di rumah orang. huduh, kau tahu.

dan, tidak. aku tidak akan terlalu mengenang jasa-jasa kau.

fulstop.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan