Rabu, 22 September 2010

bila jari dan keyboard tidak selari.

bila jari dan keyboard tidak selari kelajuannya, inilah padahnya. taip laju-laju macam hujan turun mencurah-curah ke atas atas atap, tapi kau boleh pergi memerut di jamban sebab nak tunggu satu persatu huruf yang setiap satunya makan masa lebih kurang dua saat muncul di monitor. iya, aku kira. dan  aku di perpustakaan.

pendingin hawa tidak dingin mana, bahang jugak. hujan di luar entahkan reda entahkan tidak.

raya beberapa hari lepas, aku ada terima dua panggilan daripada seorang doktor , majikan tempat aku kerja di klinik dulu. iya, aku pernah kerja dan aku ini tidaklah bodoh sangat untuk diambil bekerja. yang aku lihat, solatnya terjaga, naskhah al-quran dibaca hari-hari.kadang-kadang beri ubat percuma, rawatan percuma terutamanya bagi kroni-kroni dia. membership for a lifetime katanya.

aku memang bitter semasa aku kerja dulu, maksud aku, aku sangat bitter pada sang penagih ubat batuk. sudahlah ketagihan, sebut nama ubat batuk yang hari-hari tuang dalam kerongkong pun tidak betul-betul.

dan aku sedar, hidup ni bukan saja berkisar tentang semayang kau, bacaan al quran kau, zakat, dan haji kau saja. masing-masing ada tanggujngjawab pada agama, tanggungjawab sosial.

dan aku bukanlah oang yang tepat untuk kau datang dan beli ubat batuk daripada aku. aku tak heran nak jual setakat kau melayu, tapi kau islam. aku ni sudahlah solat hujung-hujung waktu, terlepas waktu, amal jariah boleh kira, dan mulut boleh tahan.

dan aku sedar, hidup ni bukan saja berkisar tentang semayang kau, bacaan al quran kau, zakat, dan haji kau saja. masing-masing ada tanggujngjawab pada agama, tanggungjawab sosial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan