Ahad, 3 Oktober 2010

teknik penceritaan

salam 1Malaysia ( bagi aku kalau terlalu kerap digunakan, ia sudah tidak membawa apa-apa sentimen dan terlalu murah untuk diucapkan.lihat saja kaca televisyen,surat khabar, malah brochure percutian)

bagi aku,

apa yang bakal aku tuliskan ini memang sebenarnya apa yang selalu aku semat dalam hati aku, apa yang aku percaya dan aku pegang.

bahawasanya aku berhajat untuk tidak akan pernah meluah rasa tentang ketidakpuasan hati aku kepada orang lain yang berkisar tentang kekasih-kekasih aku. waima seakrab manapun kita, aku mahu terus tegar untuk terus berdiam.

*tarik nafas panjang

aku boleh saja berkisah tentang konflik pergaduhan aku dan abang aku. dan selalunya cerita aku akan jadi berat sebelah dan aku akan cerita daripada sudut pandangan aku saja. aku tidak akan ceritakan pandangan dia yang katakan aku bongkak, pentingkan diri, pemalas, dan busuk hati. aku tidak akan tahu.

dan aku hanya akan kisahkan tentang dia yang aku rasakan bongkak, pentingkan diri, pemalas, dan busuk hati.

bukan aku tidak langsung ada terguris dan tidak puas hati. bukan aku langsung tak terkesan. tapi aku selalunya akan pilih jalan selamat, aku tutup cerita, aku payah nak ceritakan pada sesiapa. dan aku diamkan.

kalau aku ceritakan kepada kau perihal  kakak yang aku bongkak, pentingkan diri, pemalas, dan busuk hati, dan daripada sudut pandangan aku saja yang jarang amat menyalahkan diri sendiri, apa kata kau?

mesti kau akan kata dia jahat.

dan oleh sebab aku tidak kental untuk segala kejian kau untuk dia, aku mesti akan rasa panas hati sebab kau tak layak kutuk dia. padahal aku yang beriya buka cerita.

jadi untuk kau yang seperti aku, berhati tisu, jangan buka jalan untuk semua kesayangan kau dikeji. lebih baik diamkan diri sebab kau tak akan tahu apa respons mereka. apa kata mereka.

dan aku lebih suka mendengar daripada bercerita. dan aku rimas untuk dipaksa bercerita tentang abang aku, kakak aku. aku rasa inilah sebab kenapa kadang-kadang manusia  meletak jarak untuk terlibat dalam hidup orang lain kerana seperti aku, ada yang tidak suka kau terlibat dalam hidup mereka.

kerana, aku tidak mahu jika aku mula bercerita tentang abang aku,kau akan katakan...

"oh, abang kau yang busuk hati tu kan..."

inilah padahnya yang aku mahu elakkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan